محصول به سبد خرید اضافه شد
0
انتشارات کاپ| وارد شوید| ثبت نام کنید

ورزش و اهمیت آن در یادگیری و مطالعه

دسته‌بندی: وبلاگ
تاریخ: 8 مرداد 1400
بازدید: 282 views

“عقل سالم در بدن سالم است.” حتما بارها این جمله را شنیده‌ایم. ولی چقدر در برنامه‌های روزانه‌ و مطالعاتی خودتان، ورزش کردن را در اولویت قرارداده‌اید؟ آیا می‌دانید ورزش و یادگیری ارتباطی مستقیم دارند و ورزش کردن می‌تواند در روند یادگیرتان تاثیر به‌سزایی داشته باشد؟ میزان اهمیت ورزش در مطالعه و یادگیری چقدر است؟

اهمیت ورزش در مطالعه و یادگیری
اهمیت ورزش در مطالعه و یادگیری

تاثیر پیشرفت تکنولوژی در اهمیت ورزش

در دنیای مدرن امروزی، که تکنولوژی و کامپیوتر، وقت زیادی را از ما می‌گیرد؛ اهمیت ورزش را بیشتر از گذشته کرده است. چون فعالیت بدنی ما به شدت کاهش یافته و مواردی مانند استرس، بی‌خوابی، و اضافه وزن را بر ما تحمیل می‌کند. برای یک دانش‌آموز کنکوری، داشتن فعالیت بدنی و ورزش کردن تاثیر بسیاری در مطالعه و یادگیری او خواهد گذاشت.

مزیت ورزش کردن

ورزش روی روحیه‌ی شما اثر مثبتی خواهد گذاشت و سلامت روان شما را تقویت می‌کند. همین موضوع باعث بهبود وضعیت یادگیری شما خواهد شد زیرا فعالیت‌های بدنی باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود. علی‌الخصوص در ایام امتحانات که فشار و استرس زیادی به دانش‌اموزان وارد می‌شود باید حتما زمان مشخصی را برای ورزش کردن معین کنند. گاهی اوقات خانواده‌ها مانع ورزش دانش‌آموزان می‌شوند و ترجیح می‌دهند دانش‌آموز، تمام وقت خودش را صرف مطالعه کند. با استناد بر جمله‌ی “عقل سالم در بدن سالم است”، دانش‌آموز باید در گام اول، روحیه و روان سالم و شادابی داشته باشد تا بازدهی مطالعه‌ی او بالاتر برود.

ورزش در زندگی روزمره

تحقیقات نشان می‌دهد ورزش‌هایی مثل دویدن و شنا کردن، اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسانند و برای رشد کارکردهای مغز، بسیار مفید هستند. حتی ثابت شده که با انجام حرکات کششی و پیاده‌روی، یادگیری دانش‌آموزان چند برابر می‌شود. ورزش نکردن، باعث خستگی، ناتوانی، تنبلی جسم، روح و ذهن می‌شود. در این شرایط دانش‌آموز ممکن است با مصرف داروهای مضر، یا استفاده‌ی بیش از حد کافئین، این بخش از خستگی و تنبلی را به‌طور موقت برطرف کند. اما در حقیقت به سلامت خودش ضرر رسانده و در باعث کاهش میزان یادگیری خودش شده است.

پس ورزش کردن ارتباط مستقیمی با سلامت جسم، روح و ذهن انسان دارد. اگر به‌طور مداوم ورزش کنید؛ سلول‌های عصبی جدیدی در مغز ساخته می‌شود. ایجاد آن سلول‌ها فرآیند یادگیری را برای شما ساده‌تر خواهد کرد. زمانی که ورزش کردن در طول روز برای ما تبدیل به یک عادت ثابت شود؛ هرروز و در ساعات مشخصی تلاش می‌کنیم تا ورزش کنیم و این موضوع مهارت مدیریت زمان را نیز در شما تقویت خواهد کرد. همچنین صبر و تحمل شما بیشتر می‌شود و قانون‌مندتر عمل خواهید کرد.
از مزایای دیگر ورزش کردن، می‌توان به افزایش اعتماد به‌ نفس، کم شدن خطر ابتلا به پوکی استخوان و بهبود استرس و اضطراب اشاره کرد.

سختی انجام ورزش

واقعا چرا انقدر ورزش کردن برای ما سخت است؟ البته منظورمان اوقاتی که به عنوان بهانه استفاده می‌کنیم نیست. چرا وقتی می‌خواهیم ورزش کنیم انگار می‌خواهیم کوه جابه‌جا می‌کنیم؟
یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث عدم فعالیت ما می‌شود؛ عادت نداشتن به ورزش کردن است. انجام دادن کاری که عادت نداریم برای ما خیلی سخت خواهد بود. پس باید تلاش کنیم ورزش کردن را به یک عادت روزانه برای خودمان تبدیل کنیم. صبور باشیم تا به نتیجه‌ی دلخواه برسیم و دیگر به‌دنبال بهانه نباشیم.
انجام دو یا سه بار فعالیت بدنی در طول هفته برای ما خیلی مفید است. وقتی به صورت طولانی‌مدت یعنی یک یا دو ساعت روی صندلی برای مطالعه نشسته‌اید؛ حتما ۱۰ دقیقه حرکات کششی انجام دهید تا خون بیشتری به مغز شما برسد. این فرآیند باعث می‌شود شاداب‌تر شوید و یادگیریتان بهتر شود.

تاثیر کودکی در ورزش

مثل همیشه، مسائل مهم از خانواده شروع می‌شود. والدین می‌توانند بهترین مشوق فرزندانشان باشند. آن‌ها می‌توانند عادت ورزش کردن را از کودکی در فرزندشان نهادینه کنند. ساعات استفاده از تلویزیون را محدودتر کنند و حتی خودشان همراه با فرزندشان ورزش کنند تا آن‌ها به داشتن فعالیت بدنی تشویق شوند.
مسئولین مدرسه هم نقش مهمی دارند. با انجام ورزش‌های صبحگاهی، آرامش بیشتری در وجود دانش‌آموزان ایجاد خواهد شد و فشار عصبی و استرس نیز کاهش پیدا خواهد کرد. کادر مدرسه نباید از زنگ‌های ورزش را با کلاس‌های تست یا کلاس‌های جبرانی جایگزین کنند. باید مشوق دانش‌آموزان در انجام فعالیت بدنی در مدرسه شوند.
به‌طور کلی ورزش کردن در هر زمان و هر سنی می‌تواند به ما در ابعاد مختلف زندگی کمک کند و محدود به زمان نوجوانی یا کنکور نمی‌شود. تشویق اطرافیان و پیدا کردن یک همراه برای ورزش کردن می‌تواند از سختی این مسیر بکاهد.

علیرضا احمدی

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

دسته‌های محصولات

publicationcup@gmail.com
خیابان انقلاب . خیابان فخر رازی . خیابان وحید نظری . پلاک 83
۰۲۱-۶۶۹۶۴۷۲۳-۲۵
با ما در تماس باشید

تقریبا از سال 1357 تا به حال در صنعت نشر و کتاب حضور داریم . سالها بازار کتاب های کمک درسی مملو ازکتاب های ما بود . اما حالا تصمیم گرفتیم سبک جدیدی از کتاب های کمک درسی و کنکور را تولید کنیم. کتب آموزشی پیشرو ، با وسواس خاص ، برنامه ریزی مدون و نظارت مستمر تولید می شه. این کتاب ها بر اساس نیاز امروز بچه ها نگارش و تولید شده ! کاپ تلاش می کنه ، کتاب هایی متفاوت ، کاربردی تولید کنه ! از ایده ها و نظرات شما هم استقبال می کنیم.