محصول به سبد خرید اضافه شد
0
انتشارات کاپ| وارد شوید| ثبت نام کنید

راه‌های مقابله با تنبلی و رفع بی‌حوصلگی در انجام کارها

دسته‌بندی: وبلاگ
تاریخ: 6 مرداد 1400
بازدید: 41 views

تنبلی! تنبلی! تنبلی! حالی که تعداد زیادی از دانش‌آموزان کنکوری در مطالعه‌ی یک ساله‌ی خود با آن روبه‌رو می‌شوند. متاسفانه آنقدر درگیر این احساس هستند که روی عملکردشان تاثیر منفی می‌گذارد. اما دلایل و راه‌های مقابله با تنبلی چیست؟

دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. ممکن است دانش‌آموز برنامه‌ی مطالعاتی درست یا مشاور ماهری نداشته نباشد و بارها با شکست مواجه شود. یا به‌دلیل تغییرات فصلی، دچار خواب‌آلودگی و خستگی شود. پس به مرور کمتر و کمتر درس خواهد خواند و تنبلی‌ کردن برای او یک عادت خواهد شد.
و دلیل آخر این است که دانش‌آموز از شروع کردن و صبر برای نتیجه‌ی آن در طولانی‌مدت می‌ترسد. پس ترجیح می‌دهد اصلا شروع نکند.

راه‌های مقابله با تنبلی و رفع بی‌حوصلگی
راه‌های مقابله با تنبلی و رفع بی‌حوصلگی

چطور با تنبلی مقالبه کنیم؟

فقط به پاداش زودگذر فکر نکنید

هدف شما و مسیری که طی ‌می‌کنید انگیزه و تلاش بسیاری می‌طلبد. قبول کنید که کار کوچکی نیست و لازم نیست شما خودتان را به داشتن پاداش‌های کوچک عادت دهید. واقع‌بین باشید و بپذیرید که پاداش اصلی بعد از گذراندن مسیر و رسیدن به هدف به‌دست می‌آید.

ریشه‌یابی کنید

خوب فکر کنید تا بفهمید شما صرفاً در مطالعه‌ی یک درس تنبل هستید یا به‌طور کل انسان تنبلی هستید؟!
اگر کلاً تنبل هستی، تکلیف خودت را مشخص کن. ببین می‌خواهی با همین روند جلو بروی و بدون تغییر زندگی‌ات را به سرانجام برسانی و فرصتی که هر انسان فقط و فقط یک‌بار در اختیار دارد را از دست بدی. البته تصمیم با خودت است؛ می‌خواهی تغییر کنی یا نه!
ولی اگر تنبلی شما برای خواندن یک درس است؛ سعی کنید آن درس را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و هردفعه یک قسمت کوچک از آن را بخوانید. تست بزنید و خلاصه‌نویسی کنید و یادگیری را به یادسپاری تبدیل کنید تا موارد در ذهنتان تثبیت شوند. سپس سراغ قسمت‌های بعدی بروید. این‌طوری انگیزه خواهی گرفت و تلاش خواهی کردی. کم‌کم این عادت را فراموش خواهی کرد تا دیگر برای انجام کارها سراغ “باشه برای بعد” نروی.

برنامه‌ی مشخص داشته باشید

برای مطالعه‌ی، یک برنامه با توجه به توانایی و انرژی خودتان تنظیم کنید و قدم به قدم با آن برنامه پیش روید.
اولویت‌بندی کارها
به عنوان دانش‌آموز کنکوری هم‌کلاس‌های آنلاین دارید، هم کلاس کنکور، هم برنامه‌ی مطالعاتی. پس باید کارها را اولویت‌بندی کنید تا دچار خستگی و بی‌انگیزگی نشوید. همه‌ی کارها را اولویت‌بندی کنید؛ حتی مطالعه‌ی دروس کنکوری. این‌طوری با نظم و جهت‌بندی پیش خواهید رفت. زمان را برنامه‌ریزی خواهید کرد و زمان کافی برای انجام تمامی کارهایتان را خواهید داشت.

داشتن هدف‌های کوچک

وقتی هدف بزرگ را به هدف‌های کوچک تقسیم کنید؛ زودتر به هدف‌های کوچک خواهید رسید. احساس رضایت و خوشحالی خواهید داشت. پس انگیزه‌ی شما هم بیشتر خواهد شد. هدف‌های کوچک در راستای هدف اصلی هستند پس در هرصورت شما در حال حرکت و تلاش برای رسیدن به هدف بزرگ هستید و قدم به قدم پیش خواهید رفت.

مثبت‌اندیش باشید

هدف و مسیری را واقع‌بینانه نگاه کنید. بیش از حد سخت و طولانی تصور نکیند البته از آن لب بوم هم نیفتید و رویایی و غیرممکن فکر نکنید. مثبت‌اندیش فکر کنید تا به این باور برسید که با تلاش، راحت‌تر هدف‌هایمان قابل دسترسی خواهند بود.

با رعایت تمامی این نکات قطعا روند تنبلی شما به‌ تدریج کاهش پیدا خواهد کرد و می‌توانید کارهایتان با انرژی و بازدهی بهتری انجام دهید.

علیرضا احمدی

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

دسته‌های محصولات

publicationcup@gmail.com
خیابان انقلاب . خیابان فخر رازی . خیابان وحید نظری . پلاک 83
۰۲۱-۶۶۹۶۴۷۲۳-۲۵
با ما در تماس باشید

تقریبا از سال 1357 تا به حال در صنعت نشر و کتاب حضور داریم . سالها بازار کتاب های کمک درسی مملو ازکتاب های ما بود . اما حالا تصمیم گرفتیم سبک جدیدی از کتاب های کمک درسی و کنکور را تولید کنیم. کتب آموزشی پیشرو ، با وسواس خاص ، برنامه ریزی مدون و نظارت مستمر تولید می شه. این کتاب ها بر اساس نیاز امروز بچه ها نگارش و تولید شده ! کاپ تلاش می کنه ، کتاب هایی متفاوت ، کاربردی تولید کنه ! از ایده ها و نظرات شما هم استقبال می کنیم.