محصول به سبد خرید اضافه شد
0
انتشارات کاپ| وارد شوید| ثبت نام کنید

عوامل و راه درمان خستگی هنگام مطالعه چیست؟

دسته‌بندی: وبلاگ
تاریخ: 12 مرداد 1400
بازدید: 121 views

خستگی و بی‌انرژی بودن از دغدغه‌های مهم دانش‌آموز محسوب می‌شود. اگر کنکوری هم باشد که سخت‌تر خواهد شد! این دو مورد روی روند کار و درس خواندنمان تاثیر زیادی دارد و سرعتمان را کاهش می‌دهد. دانش‌آموز کنکوری می‌تواند هزار دلیل برای تنبلی یا خستگی داشته باشد. دلایلی که قابل دفاع نیستند. خستگی می‌تواند ناشی از بی‌انگیزگی، افسردگی، مطالعه مداوم و طولانی مدت، اضطراب، استرس، نگرانی‌های کنکور، مشکلات خانوادگی، بیماری، کم خونی، نداشتن تغذیه‌ی مناسب و… باشد. پس باید در ابتدا عوامل و سپس راه درمان خستگی را شناسایی کنیم.

عوامل و راه درمان خستگی هنگام مطالعه چیست؟
عوامل و راه درمان خستگی هنگام مطالعه چیست؟

خستگی جسمی

ممکن است خستگی شما جسمی باشد که با مراجعه به پزشک، بهبود تغذیه و نرمش‌های عضلانی، قابل درمان است.

خستگی روحی

گاهی هم ممکن است خستگی روحی و فکری داشته باشید. این نوع خستگی، بین بچه‌های کنکوری به شدت رایج است. دلیل تعدد این نوع خستگی، اضطراب و استرس است. در این مورد باید روحیه خودتان را تقویت کنید و مثبت‌اندیش باشید. شما می‌توانید روزتان را با خواندن یک جمله‌ی انگیزشی یا دیدن یک تصویر زیبا شروع کنید. می‌توانید با مثبت‌اندیشی، نیروها و انرژی‌های خوب را برای مطالعه و رسیدن به هدف در خودتان تقویت کنید. هر روز به‌خاطر داشته‌هایتان شکرگزار باشید. با تکرار جملات زیبایی مثل “من قوی و باهوش هستم” یا “من خوش‌شانس هستم” در طول روز، باور رسیدن به بهترین‌ها رو تقویت می‌کند تا انگیزه‌ی درونی بیشتری داشته باشید.

خستگی از مطالعه

گاهی شما به دلیل نداشتن برنامه مطالعاتی دقیق و عدم تعادل در مطالعه، دچار خستگی می‌شوید . دو کار می‌توانید انجام دهید. اول اینکه با توجه به میزان خستگی‌ای که احساس می‌کنید، از چند ساعت تا چند روز استراحت کنید. یا کار دیگری انجام دهید که انرژی کمتری لازم دارد. دوم اینکه درس یا موضوعی که مطالعه می‌کنید را تغییر دهید. موضوع ساده‌تری را مطالعه کنید. در زمان خستگی اصلاً اصرار به مطالعه نکنید زیرا تمرکز و دقت کافی ندارید و نتیجه‌ برعکس خواهد بود.

تغذیه و درمان خستگی

معمولاً در این زمینه دانش‌آموزان تعادل را رعایت نمی‌کنند. تعدادی از بچه‌ها فکر می‌کنند باید تمام وقت خودشان را به صورت افراطی مطالعه کنند. پس به تغذیه خودشان اصلا توجه نمی‌کنند. همین باعث خستگی می‌شود. تعدادی هم برعکس عمل می‌کنند و غذای زیاد یا غذاهای پرکالری می‌خورند که خودشان رو تقویت کنند و مطالعه کنند. این کار هم باعث خستگی می‌شود. بعضی از بچه‌ها فکر می‌کنند اگر شب، بیشتر بیدار بمانند و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه بنوشند؛ می‌توانند بیشتر مطالعه کنند اما این موضوع نیز باعث خستگی می‌شود. پس بهتر است ساعت استراحت و خواب مناسبی داشته باشند. مثلا از ۱۰ شب تا ۶ صبح که بسیار خوب است.

تنظیم ساعت بیولوژیک بدن

باید یک برنامه مطالعاتی متناسب با یادگیری خودتان داشته باشید. بعد از هر ۱ ساعت مطالعه، ۱۰ دقیقه استراحت کنید. ورزش‌های هوازی مثل پریدن، تند قدم زدن یا نرمش انجام دهید تا ضربان قلب بیشتر شود. این کار باعث می‌شود بیشتر خون به مغز شما برسد و خستگی رفع شود.

مناسب بودن محیط مطالعه و خستگی

نور اتاق باید تلفیقی از سفید و زرد باشد. وسایلی که حواس شما را پرت می‌کند را در اتاق قرار ندهید. حتما روی صندلی مطالعه کنید چون روی زمین زودتر خسته می‌شوید.

تکنیک‌های مطالعه و خستگی

داشتن یک روش صحیح مطالعه، یاداشت‌برداری، خلاصه‌نویسی، دسته‌بندی مطالب بر اساس سختی و آسانی و داشتن یک برنامه مطالعاتی درست در جهت یادگیری، باعث داشتن انگیزه و رفع خستگی و دل‌زدگی در شما می‌شود. باید بدانید کنکور یک آزمون است و به یک برنامه طولانی‌مدت نیاز دارید. باید در تمامی زمینه‌ها متعادل رفتار کنید تا به هدفتان که موفقیت است برسید.

علیرضا احمدی

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

دسته‌های محصولات

publicationcup@gmail.com
خیابان انقلاب . خیابان فخر رازی . خیابان وحید نظری . پلاک 83
۰۲۱-۶۶۹۶۴۷۲۳-۲۵
با ما در تماس باشید

تقریبا از سال 1357 تا به حال در صنعت نشر و کتاب حضور داریم . سالها بازار کتاب های کمک درسی مملو ازکتاب های ما بود . اما حالا تصمیم گرفتیم سبک جدیدی از کتاب های کمک درسی و کنکور را تولید کنیم. کتب آموزشی پیشرو ، با وسواس خاص ، برنامه ریزی مدون و نظارت مستمر تولید می شه. این کتاب ها بر اساس نیاز امروز بچه ها نگارش و تولید شده ! کاپ تلاش می کنه ، کتاب هایی متفاوت ، کاربردی تولید کنه ! از ایده ها و نظرات شما هم استقبال می کنیم.