محصول به سبد خرید اضافه شد
0
انتشارات کاپ| وارد شوید| ثبت نام کنید

تندخوانی و راه‌های رسیدن به این مهارت مهم

دسته‌بندی: وبلاگ
تاریخ: 11 مرداد 1400
بازدید: 47 views

به عنوان یک دانش‌آموز کنکوری حتما می‌دانید که مطالعه برای کنکور با مطالعه‌ی عادی متفاوت است. نکته‌ای که کار شما را متمایز می‌کند این است که شما به‌دنبال یک مطالعه‌ کارساز و موثر هستید. پس باید تکنیک‌های مطالعه را یاد بگیرید تا بتوانید از زمانی که در اختیار دارید به بهترین شکل استفاده کنید. یکی از آن‌ها تندخوانی است.

تندخوانی یکی از تکنیک‌های مهم و کاربردی در مطالعه محسوب می‌شود. سرعت مطالعه‌ی یک فرد بزرگسال، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه در دقیقه است. در صورتی که با یادگیری تکنیک‌های تندخوانی، این سرعت به هزار کلمه در دقیقه می‌رسد.

فردی که در مطالعه سرعت پایینی دارد؛ باید کار و انرژی مغزی بیشتری نسبت به یک فرد تندخوان صرف کند. زیرا پس از شناسایی هر کلمه، باید معنی آن را به معنی کلمه‌ی بعدی اضافه کند.

اما کسی که سرعت مطالعه‌ی بالایی دارد، هر بار جمله‌های شبیه را می‌بیند و فقط یک رابطه‌ی ساده را بین جمله‌ها برقرار می‌کند. بنابراین کار و انرژی کمتری مصرف می‌کند.

با کمک تندخوانی، توقف چشم روی کلمات و تمرکز برای درک معنی آن‌ها کمتر می‌شود و شما دچار خستگی زودهنگام نمی‌شوید.

تندخوانی و راه‌های رسیدن به این مهارت مهم
تندخوانی و راه‌های رسیدن به این مهارت مهم

چطور مهارت تندخوانی را به دست بیاوریم؟

شما باید از انگشت اشاره‌ی خودتان استفاده کنید. برای شروع کار یک کتاب ساده را به صورت وارونه بگیرید. از اولین سطر صفحه شروع کنید؛ انگشت اشاره را حرکت دهید و سعی کنید مطلب رو بخوانید. حداقل ۱۰ بار این کار را انجام دهید و تلاش کنید که در طول روز چندین مرتبه این تمرین تکرار شود. ابتدای کار خیلی سخت به‌نظر می‌رسد ولی مغز شما توانایی زیادی دارد و می‌تواند خودش را با شرایط وفق دهد.

به مرور، سرعت مطالعه را بیشتر کنید و کتاب را همان‌طور در حالت وارونه نگه دارید و تلاش کنید در حین مطالعه، سرعت حرکت انگشت اشاره هم بیشتر شود. بعد از مدتی که احساس کردید کتاب وارونه را می‌توانید به راحتی بخوانید؛ کتاب را به صورت عادی بگیرید. شروع به مطالعه کنید؛ متوجه می‌شوید که سرعت مطالعه‌ی شما نسبت به گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

بهتر است این تمرین را به مدت یک هفته و هر روز ۲۰ دقیقه انجام دهید. مهم‌ترین نکته در تقویت تکنیک تندخوانی این است که تمرین، انگیزه و تلاش مداوم داشته باشید. برای اینکه سرعت مطالعه‌ی خودتان را حساب کنید؛ ۱۰ خط از متن یک کتاب را انتخاب کنید. تعداد کلمات را بشمارید و آن‌ها را تقسیم بر زمان صرف شده برای مطالعه‌ی متن بکنید. سرعت مطالعه‌ی شما به‌دست می‌آید. با تمرین بیشتر به مرور این سرعت را می‌توانید افزایش بدهید و به حدود ۱۰۰۰ کلمه در دقیقه برسانید.

تاثیرات تندخوانی

تندخوانی باعث می‌شود جمله‌های شبیه به هم را با هم ببینید و معنی آن‌ها به‌خوبی درک کنید. توقف و شروع‌های مکرر ندارید پس بی‌حوصله نخواهید شد و تمرکز خودتان را از دست نخواهید داد. از طرفی تندخوانی، سرعت مطالعه‌ی شما را پنج تا شش برابر بیشتر می‌کند. پس در زمان شما صرفه‌جویی می‌شود. برای دانش‌آموز کنکوری، مهم‌ترین مزیت اتفاق می‌افتد که می‌توانید درس‌های دیگر را کامل‌تر بخوانید و به کارهای شخصی خودتان برسید. همه‌ی این موارد باعث خواهد شد علاقه و اشتیاق شما برای مطالعه بیشتر شود.

چالش تندخوانی توانایی مغز شما رو در سطح بالاتری نگه می‌دارد و باعث تقویت حافظه نیز می‌شود. فراموش نکنید موقع تندخوانی لازم نیست با صدای بلند بخوانید. زیرا انرژی زیادی از شما می‌گیرد و باعث کاهش سرعت مطالعه نیز خواهد شد.

علیرضا احمدی

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

دسته‌های محصولات

publicationcup@gmail.com
خیابان انقلاب . خیابان فخر رازی . خیابان وحید نظری . پلاک 83
۰۲۱-۶۶۹۶۴۷۲۳-۲۵
با ما در تماس باشید

تقریبا از سال 1357 تا به حال در صنعت نشر و کتاب حضور داریم . سالها بازار کتاب های کمک درسی مملو ازکتاب های ما بود . اما حالا تصمیم گرفتیم سبک جدیدی از کتاب های کمک درسی و کنکور را تولید کنیم. کتب آموزشی پیشرو ، با وسواس خاص ، برنامه ریزی مدون و نظارت مستمر تولید می شه. این کتاب ها بر اساس نیاز امروز بچه ها نگارش و تولید شده ! کاپ تلاش می کنه ، کتاب هایی متفاوت ، کاربردی تولید کنه ! از ایده ها و نظرات شما هم استقبال می کنیم.