محصول به سبد خرید اضافه شد
0
انتشارات کاپ| وارد شوید| ثبت نام کنید

چرا در آزمون تراز ما پایین می‌آید و نمی‌توانیم آن را بالا ببریم؟

دسته‌بندی: وبلاگ
تاریخ: 31 تیر 1400
بازدید: 366 views
تست زدن در آزمون

یکی از مشکلات عمده دانش آموزان کنکوری این است که با وجود درس خواندن، نتیجه‌ی خوبی در آزمون نمی‌گیرند و تراز آزمون‌های آن‌ها بالا نمی‌رود. این مشکل بزرگی است که می‌توان گفت گاهی گریبان مشاوران تحصیلی را هم می‌گیرد.

یک جواب بی فایده و رایج در مقابل این سوال دانش آموز که «چرا خوب نتیجه نمیگیرم؟» این است که با جدیت و دقت بیشتری درس بخوان. یعنی باید سختی و ریاضت زیادی بکشی تا نتیجه بگیری. در صورتی که ما باید در اولین قدم از خودمان بپرسیم:

  • آزمون چه هدفی دارد؟
  • چرا ما آزمون می‌دهیم ؟
  • آیا آزمون نوعی مسابقه است؟ اگر بله، پس باید بدانیم برای هر مسابقه‌ای تمرین لازم است و تمرین مفید، تمرین منتاسب با شرایط ما و نیازهای مسابقه است.
  • پایه درسی ما در چه وضعیتی قرار دارد؟
  • آیا تغذیه‌ی مناسب داریم؟
  • آیا سر جلسه آزمون استرس می‌گیریم؟
  • آیا بعد از آزمون تحلیل درست انجام می‌دهیم؟
  • آیا تفاوت تحلیل و رفع اشکال را می‌دانیم؟
  • آیا استراتژی‌های آزمون را به درستی رعایت می‌کنیم؟
  • کیفیت آزمون دادن ما در خانه با سر جلسه امتحان، چه تفاوتی دارد؟
تست زدن در آزمون

آزمون کنکور، شبیه یک بازی فوتبال

اگر دانش آموزان کنکوری بازیکنان فوتبال باشند و کنکور یک مسابقه‌ی بزرگ فوتبال، آزمون های آزمایشی مثل مسابقه‌های تدارکاتی هستند. مسابقاتی که دانش آموز را برای مسابقه اصلی و بزرگ‌تر آماده می‌کنند. اگر دانش آموز در مسابقه تدارکاتی شکست بخورد، هیچ عیبی ندارد. مسابقات تدارکاتی محل تجزیه و تحلیل و شناخت و حل اشکالات هستند. دانش آموز آزمون می‌دهد تا بتواند ایرادهای خود را برطرف کند به زبان دیگر، دانش‌آموز آزمون می‌دهد تا شکست بخورد. اگر همه چیز بی‌نقص بود، یعنی آن آزمون به کلی بی‌فایده است.

آزمون‌ها‌ی آزمایشی، ابزاری برای بهتر شدن

آزمون‌ها همان طور که از نامشان پیداست، محل آزموده شدن هستند، نه اثبات برتری. ما باید:

  • خود را با دیروزمان مقایسه کنیم
  • روند رشد خودمان را به‌دست بیاوریم

اگر تراز دانش آموزی بالا نمی‌رود، یعنی تکلیف او با خودش مشخص نیست. برای به دست آوردن نتیجه خوب در هر آزمون باید خوب تمرین کرد نه سخت. درس خواندن ما باید با توجه به منابع آزمون‌ و توانایی‌های خودمان باشد. بعضی از دانش آموزها فقط تست‌های سخت و  نکته‌دار کار می‌کنند و بعضی‌ها فقط تست های آسان. اما حقیقت کنکور این نیست. در واقع کنکور ۴۰ درصد تست‌های  آسان،۴۰ درصد  تست‌های متوسط  و۲۰ درصد  تست‌های سخت دارد. دانش‌آموز که خودش را برای کنکور آماده می‌کند، باید به همین نسبت برای انواع سطوح تست آماده شود.

کنکور ۴۰ درصد تست‌های  آسان، ۴۰ درصد  تست‌های متوسط  و۲۰ درصد  تست‌های سخت دارد.

شخصیت‌های مستقل، برنامه‌های مستقل می‌خواهند

دانش آموز کنکوری باید بداند که همه‌ی دانش‌آموزها مثل هم نیستند و هرکس شیوه‌ی درس خواندن خاص خودش را دارد. یک دانش آموز قوی با یک دانش آموز ضعیف نباید مثل هم تست بزنند و درس بخوانند. دانش آموزی که تازه شروع به درس خواندن کرده با بقیه دانش آموزانی که  از قبل درس خوانده‌اند یکی نیست. باز هم برگردیم به مثل تمرین فوتبال؛ بازیکنی که تازه به تیم اضافه شده، با بازیکن قدیمی مثل هم تمرین نمی‌کنند. بازیکنی که مصدومیتش تازه تمام شده، اگر پا به پای بقیه افراد بدود، دوباره مصدوم می‌شود. یکی از دلایل به وجود آمدن تراز پایین در دانش آموزان، استفاده از فرمول‌های مشابه هم و تکراری است که لزوماً برای آن شخص پاسخگو نیست.

نمودار صعودی پیشرفت در آزمون، لازمه‌ی موفقیت

تمرین یک برنامه و الگوی منظم برای رسیدن به هدف است. اگر دانش آموز قسمتی از آن را انجام دهد و قسمتی را نه، مثل ماشینی است که در ظاهر سالم است اما پیچ چرخ‌های آن بسته نشده. این ماشین وقتی حرکت کند، چرخ عقبش باز شده و نه تنها به جلو نرفته که سرنگون می‌شود.  دانش‌آموز باید سعی کند برنامه درسی خودش را با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارد و توانایی‌های خودش طرح بریزد. اگر دانش‌آموزی قبلاً  منفی  می زده و الان به صفر درصد رسیده، یعنی نمودار او در حال رشد است. ولی این رشد مادامی قابل تقدیر است که ریتم خود را حفظ کند و به طور کلی صعودی باشد. ممکن است این نمودار در مقاطعی سقوط کند و دانش‌اموز نباید انتظار داشته باشد که همیشه پیشرفت کند. با این حال، روند و چشم‌انداز کلی عملکرد او باید رو به رشد باشد.

کنکور مسابقه‌ی بیشتر درس خواندن و بیشتر تست زدن نیست!

باید بدانیم کنکور یک مسابقه درسی نیست. در کنکور درس  خواندن یعنی سواد لازم و تست زنی یعنی کسب مهارت لازم. در کنار این‌ها، مدیریت صحیح زمان، آرامش روانی و سلامتی جسمی مولفه‌های بسیار مفیدی هستند که ما برای موفقیت لازم داریم و حتی قدرت تجزیه و تحلیل نیز لازم است. پس اینطور نیست که کنکور یک مسابقه‌ی بیشتر درس خواندن و بیشتر تست زدن باشد و فقط با همین‌ها معجزه رخ بدهد.

اگر جزو آن دسته از دانش‌آموزان هستید که صبحانه نخورده سر جلسه آزمون حاضر می شوند، به شدت در اشتباه هستید. مغز شما مثل ماشین برای کار کردن به سوخت احتیاج دارد. اگر صبحانه‌ی مفید و کافی نمی‌خورید، نباید انتظار داشته باشید که مغز شما بدون دریافت انرژی شروع به کار کند و نتیجه‌ی خوبی حاصل بشود. استرسی که به علت عدم اطمینان و ترس از عدم موفقیت است، می‌تواند به ضرر شما تمام شود.. جلوی این ترس را بگیرید و اعتماد بیشتری در  خود ایجاد کنید. سعی کنید به نتیجه کار فکر نکنید تا فشار را از روی مغز خودتان بردارید؛ سر جلسه‌ی آزمون، تنها به خوب آزمون داد فکر کنید. بعد از آزمون سعی کنید تحلیل آزمون خوبی انجام بدهید تا متوجه غلط‌ها و علتشان بشوید.

یک دانش‌آموز موفق، مسئول است.

دانش آموز کنکوری باید تلاش کند تا مسئولیت کار خودش را به عهده بگیرد. دانش‌اموز نباید مسئولیت کار خودش را گردن درس، کتاب، دبیر و پدر و مادر بیندازد و در آخر از پایین بودن تراز خودش شاکی باشد. یک دانش آموز کنکوری باید با برنامه ریزی اصولی و به دست آوردن مهارت‌های مختلف، در کنار درس خواندن و تست زدن در مسیر کنکور گام بردارد.

برچسب‌ها:

انتشارات کاپ

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

دسته‌های محصولات

publicationcup@gmail.com
خیابان انقلاب . خیابان فخر رازی . خیابان وحید نظری . پلاک 83
۰۲۱-۶۶۹۶۴۷۲۳-۲۵
با ما در تماس باشید

تقریبا از سال 1357 تا به حال در صنعت نشر و کتاب حضور داریم . سالها بازار کتاب های کمک درسی مملو ازکتاب های ما بود . اما حالا تصمیم گرفتیم سبک جدیدی از کتاب های کمک درسی و کنکور را تولید کنیم. کتب آموزشی پیشرو ، با وسواس خاص ، برنامه ریزی مدون و نظارت مستمر تولید می شه. این کتاب ها بر اساس نیاز امروز بچه ها نگارش و تولید شده ! کاپ تلاش می کنه ، کتاب هایی متفاوت ، کاربردی تولید کنه ! از ایده ها و نظرات شما هم استقبال می کنیم.