محصول به سبد خرید اضافه شد
0
انتشارات کاپ| وارد شوید| ثبت نام کنید

موفقیت بعد از شکست؛ چگونه از شکست درس بگیریم.

دسته‌بندی: وبلاگ
تاریخ: 2 مرداد 1400
بازدید: 112 views
موفقیت بعد از شکست از راه می‌رسد.

شکست، غیرقابل اجتناب است و بخشی از مسیر رسیدن به موفقیت. همه انسان‌ها در زندگی با شکست روبرو خواهند شد. همه‌ی ما گاهی به در بسته می‌خوریم و از رسیدن به خواسته‌هایمان می‌مانیم. اما اصل مسئله همین‌جا است که وقتی با شکست مواجه می‌شویم، چه عکس العملی نشان بدهیم. بعضی ناراحت و ناامید می‌شوند و به سرعت دست از تلاش می‌کشند. بعضی هم از شکست‌ها درس می‌گیرند و به عنوان یک فرصت  به آن نگاه می‌کنند. این گروه دوم هستند که همواره به مسیر خود ادامه می‌دهند. تفاوت انسان‌های موفق و ناموفق، همین جا است.

موفقیت پس از شکست، از راه می‌رسد.
موفقیت پس از شکست، از راه می‌رسد.

قبلاً از انگیزه برایتان گفته‌ایم. تغذیه‌ی مناسب را نشانتان داده‌ و ضررهای وسواس را توضیح داده‌ایم. حالا نوبت عنصر مهم دیگری در موفقیت است، پذیرش شکست.

چه زمانی خودمان را شکست خورده می بینیم؟

شکست یعنی یک شخص با وجود تمام تلاشی که برای رسیدن به هدفش کرده، نتوانسته به میزان کافی به آن هدف دست پیدا کند. ما شکست را در مقابل موفقیت می‌بینیم، در حالی که شکست، زمینه‌ی موفقیت است. شکست، میتواند علل مختلفی داشته باشد که ما بی فهمیدن آن‌ها، نمی‌توانیم در ادامه‌ی مسیر بهتر پیش برویم. شکست می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد؛ شکست در زندگی، شکست در رابطه، شکست تحصیلی یا شکست در کنکور و…

اعتماد به نفس، گام اول در درس گرفتن از شکست

واکنشی که افراد به شکست خوردن نشان می‌دهند، بسیار حائز اهمیت است. معمولاً، فرد شکست خورده در یک فضای پر از استرس و اضطراب قرار دارد. واکنش اطرافیان نسبت به شکست او، می تواند تأثیرات عمیق روحی روی شخصیتش بگذارد. فردی که شکست می‌خورد، به شدت عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی پیدا میکند. پس برای این که از شکست فرصتی برای رسیدن به موفقیت بسازیم، در ابتدا باید تلاش کنیم که اعتماد به نفس خودمان را افزایش دهیم. بعد از آن، باید به دنبال راه‌حل باشیم.

حرکت به سمت پیروزی  بعد از شکست خوردن

وقتی که با شکست روبرو می‌شوید، مهم‌ترین نکته‌ای که باید یاد بگیرید، پذیرش شکست به عنوان پله ای برای حرکت و ادامه‌ی مسیر است. شما نباید صرفاً دوباره به دنبال توصیه‌های تکراری در  باب موفقیت باشید. شکست خوردن این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا خوب فکر و الگوی رشد خود را پیدا کنید. برای کنکور، باید مناسب‌ترین شیوه‌ی یادگیری و تمرین را برای خودتان انتخاب کنید.

اسیر گذشته نشوید؛ پیش به سوی آینده

وقت خود را با فکر کردن به استعدادهای ذاتی، امکانات، روابط و عوامل موفقیتی که هرگز نداشته‌ یا از دست داده‌اید، تلف نکنید. در عوض، تلاش کنید که با انتخاب یک الگوی رشد در جهت یادگیری بیشتر، خودتان را برای ادامه مسیر و داشتن آینده‌ای بهتر آماده کنید. اینگونه با انگیزه و نشاط بیشتری تلاش خواهید کرد. اگر بتوانید چنین تفکری را در خودتان تقویت کنید، عملکرد بهتری خواهید داشت. هرگز در موقعیتی که هستید، باقی نمانید؛ به آینده امیدوار باشید. آنقدر روش‌های مختلف را امتحان کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب خودتان برسید.

این شما هستید که آینده‌ی خود را رقم می‌زنید.

همیشه باید به خودتان یادآور بشوید  که عامل رسیدن به موفقیت بعد از هر شکست، بیش از هرکس و هرچیز، خودتان هستید. شما یک مسیر انتخاب کرده‌اید و خودتان را پایبند به استراتژی های تعیین شده، تصمیمات گرفته شده و اصول حرکت در آن مسیر می‌دانید. همه‌ی این‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که شما با اراده و انگیزه‌ی بسیار این موارد را عملی کنید.

اطرافیان تاثیر زیادی بر روحیه‌ی شما دارند.

حقیقت این است که اگرچه شما مهم‌ترین عامل موفقیت خود هستید، تنها عامل نیستید. عامل دوم ، خانواده، دوستان و نزدیکان شما هستند. دیدگاه و نظر آن‌ها در رابطه با شکست‌هایی که ممکن است در زندگی با آن‌ها روبه رو بشوید، بسیار مهم  و تاثیرگذار هستند. اینکه آ‌ن‌ها شرایط شما را بپذیرند و سرزنشتان نکنند خیلی مهم است. آن‌ها باید به شما یادآور بشوند که ‌همه‌ی انسان‌ها در هر مرحله‌ای از زندگی می‌توانند شکست بخورند. همینطور آن‌ها باید به شما امیدواری برای ادامه مسیر بدهند.

اطرافیان می‌توانند به ما احساس خودباوری و اعتماد به نفس برای ادامه مسیر بدهند. آن‌ها هیچ وقت نباید عشقی مشروط را به شما تلقین کنند؛ اشتباهی که بسیاری از پدر و مادرها مرتکب می‌شوند. آن‌ها می‌گویند تا زمانی دوست داشتنی و مورد تایید آن‌ها هستید که هرچه از شما انتظار دارند، انجام بدهید و یا همه‌ی حرف‌هایشان را قبول داشته باشید. این تفکر باعث ‌می‌شود تا شکست برای شما با غیرقابل دوست داشتن بودن گره بخورد و به مفهومی منفور و کاملاً منفی تبدیل شود. این طرز فکر سرزنش های زیادی را در پس هر شکست، به دنبال خواهد داشت و باعث کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس در شما می‌شود. فراموش نکنید که مهمترین فرد در زندگی هر انسانی خود آن شخص است.

برچسب‌ها:

انتشارات کاپ

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

دسته‌های محصولات

publicationcup@gmail.com
خیابان انقلاب . خیابان فخر رازی . خیابان وحید نظری . پلاک 83
۰۲۱-۶۶۹۶۴۷۲۳-۲۵
با ما در تماس باشید

تقریبا از سال 1357 تا به حال در صنعت نشر و کتاب حضور داریم . سالها بازار کتاب های کمک درسی مملو ازکتاب های ما بود . اما حالا تصمیم گرفتیم سبک جدیدی از کتاب های کمک درسی و کنکور را تولید کنیم. کتب آموزشی پیشرو ، با وسواس خاص ، برنامه ریزی مدون و نظارت مستمر تولید می شه. این کتاب ها بر اساس نیاز امروز بچه ها نگارش و تولید شده ! کاپ تلاش می کنه ، کتاب هایی متفاوت ، کاربردی تولید کنه ! از ایده ها و نظرات شما هم استقبال می کنیم.