محصول به سبد خرید اضافه شد
0
انتشارات کاپ| وارد شوید| ثبت نام کنید

روش صحیح مطالعه در سال کنکور

دسته‌بندی: وبلاگ
تاریخ: 15 مرداد 1400
بازدید: 75 views

به عنوان دانش‌آموز کنکوری، حتماً می‌دانید که مطالعه برای کنکور با مطالعه‌ی عادی بسیار متفاوت است. تمام قوای ذهنی شما برای فرآیند مطالعه در سال کنکور روی حجم زیادی از منابع درسی به مدت یک سال صرف می‌شود. باید سعی کنید به صورت متعادل پیش روید تا فرآیند مطالعه شما فرسایشی نشود.
برای اینکه مطالعه اثربخشی داشته باشید و روش صحیح مطالعه را بیاموزید؛ باید موارد زیادی را رعایت کنید.

روش صحیح مطالعه
روش صحیح مطالعه

داشتن هدف و انگیزه در مطالعه

وقتی تا اینجای کار را پیش آمدی دوست من، حتما هدف داری. داشتن هدف‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت به شما خیلی کمک می‌کند ولی یادتان باشد؛ باید بتوانید یک مطالعه کاربردی داشته باشید. پس به جز داشتن هدف، باید انگیزه هم داشته باشید. همه این موارد کمک می‌کند تا یک تصویر ذهنی کلی برای مطالعه به‌دست بیاورید که باعث می‌شود دقت و سرعت شما بیشتر شود.

یاد گرفتن تکنیک های مطالعه

اینکه بتوانید تکنیک‌های مطالعه را یاد بگیرید؛ سرعت مطالعه خودتان را بیشتر کنید. دچار خستگی و تنبلی نشوید. عادت کنید که قبل از مطالعه، پیش‌خوانی داشته باشید. برای هر درس این کار انجام دهید. قبل از تدریس مدرس، مبحث درس مورد نظر را به صورت روزنامه‌وار مطالعه کنید. تیترها، عناوین و سرفصل‌ها را مطالعه کنید تا یک تصویر کلی در ذهن ایجاد شود. با این کار بعد از تدریس، هر بار که این مطلب را مطالعه می‌کنید این تصویر ذهنی پررنگ تر می‌شود. بعد از تدریس حتماً پس‌خوانی انجام دهید تا مطالب تثبیت شوند. تکنیک خلاصه‌نویسی موقع مرور مطالب خیلی به شما کمک خواهد کرد. تندخوانی، علامت‌گذاری و حاشیه‌نویسی رو فراموش نکنید.

فضای مطالعه

مکان مطالعه باید کاملاً راحت و مناسب باشد تا تمرکز بالایی برای مطالعه داشته باشید. تمام وسایل مورد نیاز خودتان را در دسترس قرار دهید تا مجبور نشوید مدام در رفت و آمد باشید. نور اتاق یا فضای مطالعه را ترکیبی از نور سفید و زرد در نظر بگیرید تا دچار خستگی چشم نشوید. سعی کنید روی صندلی و پشت میز بشینید تا ذهن شما سراغ موضوعات حاشیه‌ای نرود.

استراحت در مطالعه

ممکن است بعضی از دانش‌آموزان به صورت افراطی و بدون استراحت مطالعه کنند و با خودشان فکر کنند که نباید زمان از دست بدهند. ولی به طور معمول بهتر است بعد از یک ساعت و نیم مطالعه، ۱۵ دقیقه استراحت کنید تا مغز تجدید قوا کند.

بهبود سبک زندگی

داشتن خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش منظم به شما کمک می‌کند تا ذهن و بدن سالم‌تری داشته باشید. سعی کنید ساعت خواب را تنظیم کنید تا به بدن و ذهن خودتان استراحت بدهید. غذاهای پرچرب و با کالری بالا، میزان اکسیژن خون را کم می‌کند و جریان خون در مویرگ‌ها کمتر می‌شود. پس مستقیماً روی کیفیت مطالعه اثر می‌گذارد. در زمان استراحت ورزش‌های کششی یا هوازی انجام دهید. پیاده‌روی روزانه هم بسیار اثربخش است.

خودآزمایی در مطالعه

به احتمال زیاد در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنید. مهم‌ترین اثر این آزمون‌ها این است که به شما نشان بدهد آیا به مهارت و یادگیری لازم در موضوعات رسیدید یا نه. گاهی خودتان هم می‌توانید بعد از مطالعه مطالب،، تعدادی تست یا سوال را در مدت زمان مشخص حل کنید تا مهارت خودتان را بسنجید. شاید احتیاج باشد برای بعضی از مطالب باز هم تکرار و مرور انجام بدهید.

به صورت کلی باید با توجه به هدف و انگیزه‌ای که دارید، تمرکز و تلاش لازم در مطالعه رو داشته باشید. منتظر پایان خوش باشید دوستان من.

علیرضا احمدی

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

دسته‌های محصولات

publicationcup@gmail.com
خیابان انقلاب . خیابان فخر رازی . خیابان وحید نظری . پلاک 83
۰۲۱-۶۶۹۶۴۷۲۳-۲۵
با ما در تماس باشید

تقریبا از سال 1357 تا به حال در صنعت نشر و کتاب حضور داریم . سالها بازار کتاب های کمک درسی مملو ازکتاب های ما بود . اما حالا تصمیم گرفتیم سبک جدیدی از کتاب های کمک درسی و کنکور را تولید کنیم. کتب آموزشی پیشرو ، با وسواس خاص ، برنامه ریزی مدون و نظارت مستمر تولید می شه. این کتاب ها بر اساس نیاز امروز بچه ها نگارش و تولید شده ! کاپ تلاش می کنه ، کتاب هایی متفاوت ، کاربردی تولید کنه ! از ایده ها و نظرات شما هم استقبال می کنیم.