محصول به سبد خرید اضافه شد
0
انتشارات کاپ| وارد شوید| ثبت نام کنید

تغذیه‌ مناسب در سال کنکور: چه چیز‌هایی بخوریم و از چه چیزهایی دوری کنیم.

دسته‌بندی: وبلاگ
تاریخ: 1 مرداد 1400
بازدید: 28 views
تغذیه مناسب در کنکور

همه‌ی ما به اهمیت تغذیه در زندگی آگاه هستیم و تجربه‌ی سال کنکور و آمادگی برای آن را داشتیم. از سال‌ها قبل با رفتن به کلاس‌های مختلف و برنامه ریزی برای کنکور آمادگی به‌دست می‌آوریم ولی به تغذیه‌ی خودمان توجه نمی‌کنیم. با فرض این که تنها باید بیشتر بخوریم تا انرژی لازم برای درس و فعالیت را داشته باشیم، پیش می‌رویم؛ غافل از این که خوردن هرچیزی درست نیست. در حقیقت، نداشتن تغذیه‌ی سالم عملکرد ما در مطالعه و به دست آوردن نتایج مهم را  تحت تاثیر قرار میدهد .

تغذیه مناسب در سال کنکور
تغذیه مناسب در سال کنکور

صبحانه‌ی سالم در برنامه تغذیه

وعده‌ی صبحانه از نظر متخصصان تغذیه بسیار مهم و حائز اهمیت است. این وعده هرگز نباید حذف شود ولی متاسفانه بیشتر دانش آموزان به این علت که صبح‌ها عادت به خوردن صبحانه ندارند یا  کم اشتها هستند، این وعده را حذف می کنند. با حذف وعده‌ی صبحانه، شما دچار کاهش شدید قند خون و در نتیجه کاهش دقت و تمرکز در یادگیری می‌شوید. سعی کنید یک صبحانه‌ی مغذی میل کنید؛ شما می‌توانید در صبحانه از پنیر، گردو، نان های سبوس دار، انواع مغزها و تخم مرغ استفاده کنید. یادتان باشد مویز، که یک نوع کشمش است، را در وعده‌ی صبحانه‌ی خود جا بدهید چون باعث تقویت حافظه و افزایش تمرکز میشود. در ضمن صبحانه را خیلی دیر میل نکنید تا در ساعت مصرف سایر وعده‌های غذایی  خلل ایجاد می‌شود.

میان وعده‌های در طول روز را در تغذیه خود فراموش نکنید.

در وعده‌ها و میان‌وعده‌هایی که در طول روز می خورید، حتماً موارد زیر را داشته باشید:

  • میوه‌ها
  • سبزیجات
  • کربوهیدرات‌ها
  • مواد پروتئین دار

سعی کنید به جای اینکه سه وعده‌ی سنگین در طول روز داشته باشید، آن را به ۵ تا ۶ وعده‌ی ‌سبک‌تر تبدیل کنید. غذاهای سنگین و پرچرب مثل سرخ کردنی‌ها و فست فودها باعث احساس خستگی و خواب آلودگی می‌شوند و  سطح یادگیری شما را پایین می‌آورند. یادتان باشد وقت غذا خوردن کارهای دیگری انجام ندهید. اگر غذا را درست نجوید، معده در هضم آن به مشکل می‌خورد.

مواد غذایی مفید و مضر در تغذیه برای یادگیری

  • ماهی به علت داشتن امگا ۳، حافظه را تقویت می‌کند.
  • لبنیات، مثل شیر یا ماست قبل از خواب  به انتقال پیام های عصبی در مغز کمک کرده و باعث آرامش بیشتر می‌شوند.
  • ویتامین هایی که در میوه‌ها مثل مرکبات، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و جوانه‌های مختلف هستند، فواید زیادی دارند.
  • آب هم نقش خیلی مهمی در تغذیه‌ی شما دارد. در طول روز زیاد آب بنوشید.آب باعث جلوگیری از خستگی و افسردگی شده و شما را شاداب‌تر می کند.

باید در مصرف بعضی از مواد غذایی احتیاط کنید. مصرف قهوه و کافئین، که در لحظه باعث رفع خستگی و خواب آلودگی می‌شود، در دراز مدت نتیجه معکوس داشته و روی تمرکز و یادگیری دانش آموز تاثیر منفی می‌گذارد. درباره شیرینی جات  و مواد قندی هم باید دقت کافی را داشته باشید. آن‌ها قند خون شما را به صورت ناگهانی بالا می‌برند. بعد، انسولین خون شما هم بالا  می‌رود و در نتیجه دچار افت قند خون، خستگی و خواب آلودگی می‌شوید. در کنار تغذیه‌ی مناسب، خواب، استراحت، ورزش و فعالیت را فراموش نکنید. سایت health.com، منبع خوبی برای یادگیری عادات مناسب در تغذیه است.

انتشارات کاپ

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

دسته‌های محصولات

publicationcup@gmail.com
خیابان انقلاب . خیابان فخر رازی . خیابان وحید نظری . پلاک 83
۰۲۱-۶۶۹۶۴۷۲۳-۲۵
با ما در تماس باشید

تقریبا از سال 1357 تا به حال در صنعت نشر و کتاب حضور داریم . سالها بازار کتاب های کمک درسی مملو ازکتاب های ما بود . اما حالا تصمیم گرفتیم سبک جدیدی از کتاب های کمک درسی و کنکور را تولید کنیم. کتب آموزشی پیشرو ، با وسواس خاص ، برنامه ریزی مدون و نظارت مستمر تولید می شه. این کتاب ها بر اساس نیاز امروز بچه ها نگارش و تولید شده ! کاپ تلاش می کنه ، کتاب هایی متفاوت ، کاربردی تولید کنه ! از ایده ها و نظرات شما هم استقبال می کنیم.